پیوند غشاء آمنیوتیک به زخم، درمانی موثر برای زخم پای دیابتی

 اول ماه می 2014- محققین اعلام کردند سرعت بهبودی زخم مزمن پای دیابتی با آلوگرافت های غشاء آمینوتیک دهیدرانه ی  انسانی (ساخت شرکت EpiFix®, MiMedx Group Inc., Marietta, GA) بسیار تسریع می شود.

 نتایج این تحقیق در سمپوزیوم مراقبت های پیشرفته از زخم  که به همت جامعه ی بهبود زخم در بهار 2014 برگزار شد، ارائه گردید. نتایج نشان می دهد که زخم هایی که با برنامه های هفتگی تحت درمان  و مراقبت قرار می گیرند دو برابر سریعتر از زخم هایی که تحت برنامه ی  دو هفته یک بار هستند، التیام می یابند.

 دکتر Zelenمی گوید: این یافته ها حائز اهمیت زیادی هستند زیرا  بهبود سریع زخم های پای دیابتی موجب کاهش هزینه های جراحی و مراقبتهای بالینی شده و از عوارض طولانی مدت قطع عضو می کاهد . دراین تحقیق از 40 بیمار ثبت نام شد این افراد بصورت تصادفی درمراقبتهای هفتگی یا دو هفته یک بار با آلوگرافت بعد از جراحی دبریدمان تمام بافت های نکروز شده، قرار گرفتند. همه ی بیماران تحت یک پروتکل استاندارد مراقبت از زخم که شامل پانسمان غیر چسبنده ، مرطوب و تحت فشار بود قرار گرفتند.

 شرکت  کنندگان به دیابت  نوع 1 یا 2 مبتلا بوده و برای درمان  زخم پای غیرعفونی که بیش از 4 هفته از زمان ایجادش می گذشت، معرفی شده بودند.

 بیش از 90 درصد از زخم ها کاملاً التیام یافت

دکتر Zelenمی گوید: زخم های پای دیابتی با شیوع  دیابت به طور فزاینده ای افزایش یافته است، نکته ی مهم این است که هر چه زخم مدت طولانی تری باز بماند احتمال بروز عوارض خطرناک مانند سلولیت یا استئومیلیت(osteomyelitis) بیشتر می شود که بنوبه ی خود تعداد ویزیت های پزشکی، بستری شدن در بیمارستان و قطع عضو را افزایش می دهد.

در کل 92.5درصد از زخم های این بیماران درطی یک دوره ی 12 هفته ای کاملاً بهبود  یافت. متوسط زمان بهبود  کامل زخم ها برای مراقبت وکاربرد هفتگی آلوگرافت برابر با 2.4هفته بود در حالیکه دربیمارانی که هر دو هفته یک بار از این نوع آلوگرافتها استفاده کرده بودند متوسط زمان التیام کامل زخم به 4.1هفته رسید.

 تعداد آلوگرافت های بکار رفته برای التیام  زخم ها در مراقبت هفتگی و دو هفته یکبار  به ترتیب 2.4و 2.3آلوگرافت بود.

دکتر Zelenتاکید می کند نمونه های مورد مطالعه افرادی بودند  که نماینده ی انواع  بیمارانی هستند که  بطور معمول توسط  پزشکان در جامعه  ویزیت  می شوند.

او می افزاید: این نتایج باید توسط مطالعات  بالینی چند مرکزی بروی جمعیت های بزرگتر همراه با زمان پیگیری طولانی به منظور بررسی دوام بهبودی زخم تایید شود.

منبع:www.medicalnewstoday.com/articles/276187.php

سرپرست مترجمین: ماندانا فرخی نیا